James Bond Skyfall - recenzia

Ta-ram ta-rá t-ta-rá, pám-ra-pam, p-pá-rá!

V bielobe sa za zádumčivého brnkania na gitare zjaví záhadný muž v obleku. Nevšímavo urobí pár krokov, odrazu sa však strhne a jednou presnou ranou trafí prekvapeného pozorovateľa presne medzi oči. James Bond, si zabil.

Už je tomu dobrých 50 rokov, čo nás na filmových plátnach sprevádza lámač ženských sŕdc a kostí nepriateľov, agent s papiermi na strieľanie po zlých chlapíkoch. Treba uznať, že za tú dobu si prešiel rozsiahlym vývojom. Z charizmatického muža bol chvíľu vtipkárom, potom trocha vážnym, miestami sa vyrovnával inšpektorovi Gadgetovi, aby nakoniec zahodil všetky haraburdy a sladký výraz, aby s belasými očami (ktoré ochotne zapožičal Daniel Craig) odštartoval, či skôr reštartoval, svoju kariéru. A súhlasím s tým, že reštart James Bond už skutočne potreboval.

Preto sa aj v najnovšom pokračovaní ocitáme v spoločnosti toho Bonda, ktorý skôr ako na kufrík plný pomôcok vsádza na päste, svoju minipištoľku a dôvtip. Pre začiatok musím uznať, že úvod v štýle hopsa-priamo-do-akcie diváka okamžite upúta a na záver aj pekne prekvapí. A hneď potom, aby tento divák stihol vstrebať zopár šokujúcich udalostí, nastúpi parádne intro, asi najlepšie, aké som vo filmoch vôbec videl. Nemôžem si pomôcť, ale sugestívne noir obrazy za parádneho hudobného sprievodu v podaní Adele na mňa zapôsobili ako klinec a priklincovali ma k sedačke kina na celú dobu nie práve najkratšej stopáže filmu.

Príbeh sa potom rozbieha trocha predvídateľne, ale spracovaný je tak, že neurazí ani filmového nadšenca. Nebudem spoilovať udalosti z filmu, akurát vyzdvihnem, že sa tu konečne nezúčastňujeme záchrany sveta pred jadrovou/internetovou/studenou/horúcou/červenou ani inou vojnou.

"Čože?! Ale veď Bond, to je špionáž, štátne agentúry a agenti, kradmé pohľady, sem-tam super akčná naháňačka na mopede, ale hlavne rozvážne tempo a intrigy na tých najvyšších postoch!" mohli by niektorí namietať. Nuž, pre tých z vás, ktorí očakávali od najnovšieho Bonda návrat ku klasike, mám zlé správy. Nový Bond je verný svojmu novému životnému štýlu. Pridáva viac akcie, uberá zjavných intríg, nasadzuje vyššie tempo, riadi rýchlejšie autá, spôsobuje viac výbuchov, a tak vôbec, z každej minúty stopáže je cítiť snahu o film, ktorý zaujme predovšetkým súčasného diváka. Ak sa to niekomu nepáči, smola.

James Bond - Skyfall

Toto bude asi najväčší kaliber kritikov, ktorí sa budú snažiť zhodiť pokračovanie špionážnej série. Strih je perfektný, výprava účelná, ale efektná a hudba úderná a skvele podtrháva atmosféru, či už James sedí v hula-hula košeli na pláži alebo ide na férovku na tridsiatom poschodí s nesympatickým dočasným cieľom. Apropo sympatie. Bolo to asi prvý krát, čo sa mi záporák v bondovkách páčil. Bol to taký geniálny mix bežného človeka a Jokera z druhého Batmana, ktorý je zjavne divný, ale takým štýlom, že si ho okamžite zamilujete. Ako mačiatko, ktoré má jednu labku kratšiu a roztomilo skacká. Pri Raoulovi Silvovi vám však úsmev dlho neostane. Jeho šialená honba za osobnou pomstou je vytiahnutá na maximum, až sa miestami zamyslíte, či mu to za celú tú námahu stojí.

A tu by mohol vlastne spočívať druhý štuchanec od kritiky. Nie som sám, komu záver filmu pripomínal istú svetoznámu komédiu s McCaullay Culkinom, aj keď bez toľkého humoru a s koncom, ktorý kde-koho snáď aj prekvapí. Dokopy je to ale pekne poskladaný príbeh a podozvedáme sa aj čo-to o minulosti fešáka v obleku.

Nový Bond je teda verný štýlu nasadenému v Casine Royale. Drží si rýchle tempo, menej šablónové správanie, menej šablónový dej (zaplať pánboh za to, posledné bondovky s Brosnanom, kde je jedna žena zákonite mrcha a druhá, no, zákonite dobrá, ma už vyslovene štvali) a ponúka aj čo-to naviac. Vďaka tomu si myslím, že je vhodnou náplasťou na nepríliš vrelo prijatý Quantum of Solace a upúta ako diváka hľadajúceho iba jednorázové pobavenie, tak aj nadšenca série. A tak to má byť.