Prometheus - recenzia

Kontroverzné recenzie nedali na seba dlho čakať. Je teda Prometheus dôstojným nástupcom slávnej série?

Prometheus

Na úvod sa priznám, že Promethea som mal v hľadáčiku iba krátko. K istému predčasnému hodnoteniu a znechuteniu značne prispievalo aj masírovanie publika a fanúšikov nekonečnými trailermi, zábermi, detailami zo zákulisia či zoznamami toho a hentoho, preto som sa rozhodol uvaliť na tento film osobné embargo. Vyše dvoch mesiacov som sa tak vyhýbal akémukoľvek článku či zmienke o dejovom predchodcovi slávneho Votrelca, až kým konečne nenadišiel 7. jún, premiéra.

čo som vlastne videl

Rozhodol som sa teda ísť na 3D verziu. Jednak v Prešove 2D verziu nepremietali, jednak som bol zvedavý, ako bude 3D pod vedením Ridleyho Scotta vyzerať. Nakoniec sme si sadli do kina s asi 30 ľuďmi, čo ma trocha prekvapilo, najmä po tej výdatnej mediálnej masáži. Nevadí, dojem filmu predsa nemá robiť obecenstvo, ale film.

DDD

Od prvej scény bolo jasné, že tretieho rozmeru si užijeme. Zo začiatku som sa síce zľakol, či sa znova nedočkám throw-festu do tvárí prekvapených divákov, ale na počudovanie, nestalo sa tak. Bol som naozaj veľmi milo prekvapený, s akým citom scény v Prometheovi s 3D pracovali. Nikde neboli zbytočné, nikde neboli nadbytočné, jednoducho fungovali tak, ako sa od 3D filmu očakáva. V pamäti istotne každému ostane efektná prehliadka 3D modelu vykresleného v trojrozmernom kokpite vesmírnej lode či nie až tak celkom príjemná letná búrka. Skutočne, môžem s pokojným svedomím prehlásiť, že na Promethea v 3D sa oplatí ísť.

zápletka? fajn.

Ono by tá hĺbka filmu určite nechýbala, ale bez nej by majestátnosť škótskej vysočiny tak nevyznela. Áno, spomenul som zelené kopce, zarastené hustou, veľmi pozemskou trávou, po ktorej sa poneviera partia archeológov. Zavádzam? Nie. Hlavní hrdinovia sú naozaj archeológovia, ktorí podľa všetkého stoja na pokraji nesmierneho objavu, významného pre ľudstvo tak veľmi, že nejedna cirkev by mohla vyhlásiť tento film za bohorúhačstvo. Na pozadí toho sa nám teda vyformuje istá skupina ľudí, ktorá dekódovaním súradníc nájdených na maľbách všade po svete vyrazí na výlet za prerastenými kamošmi na kus reči. Hlavne získať odpoveď na otázku prečo.

spracovanie

Toľko k zápletke. Mohol by som pokojne odspoilerovať komplet celý príbeh, ale myslím si, že jediné, čo človek chtivý po informáciách k filmu potrebuje, bolo dávno natočené a povedané vo Votrelcovi a jeho pokračovaniach. Prometheus sa totiž odohráva pred udalosťami prvého Aliena a ako taký je celkom sebestačný. Nepotrebuje odkazovať na nič, nepotrebuje sa s nikým porovnávať, pretože chronologicky je to práve on, na ktorý nadväzuje legendárna hororová séria. Mohol by som povedať, že povinné príbehové barličky boli teda využité naplno, pričom nepresahovali dôležitosť, ktorú film vyžadoval pre svoj príbeh. Celkovo dôraz na detaily musím Scottovi pochváliť, pretože z príbehových či odkazových celkov sa záverečnými titulkami poskladala celkom pekná mozaika.

dvojka?

Škoda len, že tá mozaika je hotová iba z polovice. Práve kvôli faktu, že Prometheus je prequelom, ostali na "pľaci" viaceré závažné otázky, ktorých nezodpovedanie bude trestné prinajmenšom ako zahalenie tváre burkou na námestí v Bruseli.

Film sa totiž zhruba po vlažnej a pokojnej polovici celkom slušne rozbehol a po jednom krátkom dialógu (ktoré sa ani nesnažia tváriť cool, ďalšie plus) nabral na obrátkach tak, že by sa v kolektíve hororov obľúbených v 90. rokoch nemusel vôbec hanbiť. Než sa teda stihne ktokoľvek upokojiť a začať viesť plodný dialóg, strihnú nám scénu titulky, ohlušujúca hudba a nevyslovené pozvanie na druhý diel. Štatistiky síce vravia, že Promethea poráža v návštevnosti tretí Madagaskar, ale aj bez tohto porovnania už na seba film zarobil dosť nato, aby mohli producenti uvažovať o pokračovaní. A to - podľa môjho skromného názoru - určite príde.

nn==záverom==

Noomi Rapace -

oomi-rapace.png n[>>]Zhrnúť dojmy pár vetami nemá zmysel, ináč by som sa vôbec takto nerozpisoval. Čo som chcel povedať, som povedal, môžem už iba vyzdvihnúť perfektnú hudbu a herecké výkony, najmä Charlize Theron a Noomi Rapace,-

oomi-rapace/ do ktorej sa nezanedbateľná časť mužskej diváckej obce musela bez výhrad platonicky zaľúbiť aspoň na tých 124 minút. Lebo to boli dobre strávené minúty, počas ktorých slovo hanba si nezaslúži byť v slovníku nikoho, kto miluje bezoké potvory s potenciálom na najnezabudnuteľnejší francuzák v histórii kinematografie.